Egy meghibásodott váltóalkatrész okozott bajt, de egy másik vonat vezetője időben lépett, így elkerülték a nagyobb balesetet a Keletiben

Egy vasárnapi szerencsés kimenetelű baleset után a Keleti pályaudvar forgalma leállt. A balesetet egy törött váltóalkatrész okozta, de egy másik vonat vezetője időben észlelte a veszélyt és vészfékezett, megelőzve egy súlyosabb katasztrófát.

A magyarországi vonatozás mindennapjaihoz hozzátartoznak a műszaki hibák, késések és egyre gyakoribb sebességkorlátozások. A Keleti pályaudvaron vasárnap történt vasúti baleset azonban még ezen problémák között is kiemelkedő eseménynek számít, amelyre sokan felfigyeltek. Az Intercity vonat öt kocsija kisiklott, ám szerencsére senki sem sérült meg. A közösségi médiát elárasztották a baleset helyszínén készült fotók és beszámolók, amelyek különösen kedvezőtlen képet festettek a MÁV-ról és a közlekedési miniszter, Lázár János munkájáról.

A baleset után a Keleti pályaudvar hétfő reggel sem indított és nem fogadott vonatokat. A MÁV közlése szerint a vasúti forgalom helyreállítására legkorábban kedden kerülhet sor. A baleset miatt több ezer utas szembesült hosszabb menetidővel a főbb vonalakon, köztük a Budapest–Győr–Hegyeshalom, Budapest–Pécs, Budapest–Kaposvár, Budapest–Hatvan–Miskolc és Budapest–Újszász–Szolnok útvonalakon.

A baleset körülményei

A MÁV hétfői sajtótájékoztatóján Pafféri Zoltán vezérigazgató elmondta, hogy a baleset nem követelt sérülteket. A balesetet egy váltóalkatrész törése okozta, aminek következtében kisiklott a Kolozsvárról érkező Intercity vonat. Egy másik vonat éppen a közelben tartózkodott, de annak vezetője időben észlelte a veszélyt, és vészfékezett, így elkerülték a súlyosabb balesetet. A történtek pontos okait a rendőrség bevonásával folytatott vizsgálat deríti majd ki.

Az érintett váltó műszaki állapotát utoljára július 30-án ellenőrizték, és akkor mindent rendben találtak. A baleset után a MÁV elrendelte az országos hálózat összes ilyen váltójának rendkívüli felülvizsgálatát. A hétfői mentés során hidraulikus emelőkkel sikerült visszahelyezni a sínekre az utolsó kisiklott kocsit, a munkálatokat több mint száz ember végezte.

Megelőzhető lett volna?

Az elmúlt négy évben a MÁV hálózatán több mint 40 kisiklás történt. Az ilyen balesetek okai között a pályahibák, a járművek meghibásodása, illetve emberi mulasztás egyaránt szerepelhetnek. A Keleti pályaudvaron történt baleset kivizsgálása hónapokat is igénybe vehet.

Bár a kisiklások száma magasnak tűnhet, a legtöbb esetben csak egy-két kerék lép le a sínről, és a helyreállítás gyorsan megtörténik. Ezúttal azonban a műszaki problémák súlyosabbak voltak.

Az utasok szerint a baleset után több mint 15 percig nem kaptak érdemi tájékoztatást. Az egyik helyszínen tartózkodó utas elmondta, hogy tájékoztatás híján az emberek elkezdtek leszállni a vonatról és a vágányok között sétálni.

Politikai következmények

A baleset politikai visszhangot is kiváltott. Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár szerint másodperceken múlt, hogy nem történt súlyosabb baleset. Ez az eset újabb fejezetet nyitott Vitézy és Lázár János közlekedési miniszter közötti feszültségben. Vitézy kritikus hangot ütött meg, és úgy véli, hogy a jelenlegi helyzet nem kezelhető egyszerű kifogásokkal.

Lázár János korábban egy sajtótájékoztatón utalt rá, hogy Vitézy politikai ambíciói nem valósultak meg, és ez tükröződik a kritikájában. Lázár emellett öt pontból álló vasútfejlesztési programot hirdetett, amely a hálózat és a pályaudvarok korszerűsítésére, valamint új és használt vasúti kocsik beszerzésére összpontosít.

Az elmúlt hetek eseményei rávilágítottak a magyar vasúti rendszer súlyos problémáira. A rendkívüli hőség nyomán különösen láthatóvá váltak a hálózat és a járművek elavultságából fakadó nehézségek, és az ezzel kapcsolatos politikai feszültségek tovább fokozódhatnak.