A MÁV új vezetése és a HÉV problémái: Mit ígér a MÁV új vezérigazgatója?
A MÁV új vezérigazgatója, Hegyi Zsolt egy átfogó interjúban beszélt a HÉV jelenlegi kihívásairól és a magyar vasútfejlesztés jövőjéről. Az interjú során Hegyi kiemelte, hogy a HÉV-flotta elöregedése évtizedek óta ismert probléma, de igyekezett megnyugtatni az utasokat: a legforgalmasabb időszakok és vonalak nem lesznek érintettek a tervezett változások során. A cél egy olyan megoldás megtalálása, amely a lehető legkisebb fennakadást okozza a forgalomban.
A HÉV járatritkításának hírei
A MÁV vezetője tagadta a sajtóban megjelent híreket a HÉV járatritkításával kapcsolatban, és hangsúlyozta, hogy jelenleg nincs döntés a menetrendről. „Nincs menetrendi döntés, de még nem is kell, hogy legyen” – mondta. Hegyi szerint a MÁV-nak szakmai választ kell adnia a problémára, nem politikait. Azt ígérte, hogy olyan megoldást keresnek, amely biztosítja, hogy a legforgalmasabb időszakokban és vonalakon ne legyenek fennakadások.
Vasúti kihívások és fejlesztési stratégiák
Az interjú során Hegyi arról is beszélt, hogy az elmúlt 15 évben 15%-kal nőtt a Magyarországon közlekedő vonatok száma, ugyanakkor komoly kihívást jelent az uniós források hiánya. A MÁV vezérigazgatója kiemelte, hogy Magyarországnak szüksége van egy hosszú távú, előrelátó közlekedésfejlesztési stratégiára, mint amilyen például Ausztriában is létezik. Ennek érdekében már készül egy 10 éves közlekedésfejlesztési stratégia, amely a vasúti infrastruktúra fejlesztésére és a járműállomány korszerűsítésére fókuszál.
Az InterCity vonatok késései
Hegyi Zsolt az InterCity vonatok késéseiről is beszélt, kiemelve, hogy augusztusban összesen 110 ezer perc késést halmoztak fel ezek a vonatok. Ebből 20 ezer perc késés a balatoni vonalakon keletkezett, mivel a megnövekedett utasforgalom miatt a fel- és leszállás időigényesebbé vált. A MÁV vezér szerint a menetrendeknek jobban kellene igazodniuk a felmerülő forgalmi változásokhoz, például a balatoni vonatok esetében Siófokon több időt kellene hagyni a fel- és leszállásra.
Közlekedési fejlesztési tervek
A vasúti infrastruktúra fejlesztéséhez a kormány kétmilliárd euró értékű beruházást tervez, amelyet az Európai Beruházási Bank finanszíroz. Ennek keretében kétvágányúvá és 160 kilométer/órás sebességűvé válik a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti vasúti szakasz, valamint javítják a pályakapacitást Székesfehérvár és Lepsény között. A Bakonyon átvezető vasútvonalon is emelik a pályasebességet, és központi forgalomirányítás épül ki több vasútvonalon, hogy növeljék az átbocsátó képességet.
Járműbeszerzések és karbantartás
Hegyi kiemelte, hogy a MÁV-nak 1500 milliárd forint értékű járműbeszerzésre van szüksége, azonban a beszerzés időigényes folyamat. „A beszerzés alsó hangon három-négy év, annyi időnk pedig nincs” – mondta. A helyzetet részben úgy oldanák meg, hogy felpörgetnék a járművek karbantartását, beleértve az alkatrészellátást is. Jelenleg 100 InterCity kocsi vár különböző karbantartásokra, de Hegyi szerint ezeket mielőbb vissza kell állítani a forgalomba.
Jövőbeli célok
A MÁV vezérigazgatója adatvezérelt működésre szeretne áttérni, hogy hatékonyabban tudják kezelni a késéseket és az egyéb forgalmi problémákat. Hegyi szerint a vasúti közlekedés fejlesztése kulcsfontosságú Magyarország számára, és az ő célja, hogy a MÁV ne csak elméletben, hanem gyakorlatban is képes legyen gyorsan reagálni a felmerülő kihívásokra.