Az Európai Unió védővámot vethet ki a kínai elektromos autókra
A tagállamok hamarosan döntenek arról, hogy bevezetnek-e védővámot a Kínában gyártott elektromos autókra. Bár még semmi sem dőlt el, úgy tűnik, hogy az EU támogatni fogja a lépést, amely az Egyesült Államokhoz hasonlóan visszavetheti a kínai autóipart, miközben az európai gyártók számára kedvezőbb versenyfeltételeket teremthet.
Még nem született végleges döntés, de valószínűsíthető, hogy az Európai Unió tagállamai nem akadályozzák meg a Kínában gyártott elektromos autókra vonatkozó védővám bevezetését. Ez az intézkedés az Egyesült Államok után az EU területén is gátolhatja a kínai autóipar előretörését, miközben támogatást nyújthat az európai autógyártóknak. Ugyanakkor nem minden európai gyártó támogatja a döntést, mivel közülük sokan Kínában gyártanak, és aktívan lobbiznak a javaslat ellen.
A döntés hátterében az áll, hogy Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke egy évvel ezelőtt bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak a kínai elektromos autók európai piacra jutásával kapcsolatban. A vizsgálat célja annak megállapítása volt, hogy sérülnek-e az egyenlő versenyfeltételek, különösen a kínai állami támogatások miatt, amelyek mesterségesen alacsonyan tartják az autók árait. A vizsgálat megállapította, hogy a kínai állami támogatások torzítják a piacot, és veszélyeztetik az európai munkahelyeket.
A javasolt védővámok mértéke gyártónként eltérő lesz. Az európai vizsgálatban együttműködő kínai autógyártók alacsonyabb vámokkal számolhatnak, míg a nem együttműködő cégekre magasabb vámok vonatkoznak majd. Például a Tesla 7,8%-os, míg a BYD 17,4%-os vámmal néz szembe. Az intézkedés célja az európai ipar védelme, ám Kína és a német autógyártók felháborodtak, mivel sok európai cég Kínában működik, és az új vámok számukra is hátrányosak lehetnek.
Kína nem hagyta válasz nélkül az EU döntését, fenyegetve európai termékek, például a sertéshús megvámolásával. Ezzel Spanyolország húsexportját is veszélyeztetnék. Magyarország az egyetlen tagállam, amely kezdettől fogva ellenzi a védővámot, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint az intézkedés korlátozná a kereskedelmi szabadságot.
A védővámokat, ha bevezetik, öt évre fogják alkalmazni, de Kína továbbra is próbálja meggyőzni az EU-t a döntés felülvizsgálatáról. A javaslatot a tagállamok minősített többséggel utasíthatják el, de a jelenlegi előrejelzések szerint valószínű, hogy a többség támogatja majd a védővámok bevezetését.